Czas przeszły (część I)

Odmiana regularna

Aby utworzyć formę czasu przeszłego odcinamy końcówkę -ć (robi-ć) bezokolicznika i dodajemy końcówki:
/Pentru a obţine forma verbului la trecut îndepărtăm terminaţia "-ć" (robi-ć) a infinitivului şi adăugăm terminaţiile:/

rodzaj męski
żeński
nijaki
robiłem
robiłam
-
robiłeś
robiłaś
-
robił
-
-
-
robiła
-
-
-
robiło
męskoosobowy
              niemęskoosobowy
robiliśmy
robiłyśmy
robiliście
robiłyście
robili
-
-
robiły

















Ćwiczenie 1 
Proszę wybrać poprawne formy czasowników.

Odmiana nieregularna (czasowniki zakończone na -eć)
(mieć, chcieć, rozumieć, musieć, słyszeć, umieć ... )



rodzaj męski
rodzaj żeński
rodzaj nijaki
ja
ty
on
ona
ono
miałem
miałeś
miał
-
-
miałam
miałaś
-
miała
-
-
-
-
-
miało

r. męskoosobowy
r. niemęskoosobowy
my
wy
oni
one
mieliśmy
mieliście
mieli
-
miałyśmy
miałyście
-
miały

Uwaga!
rodzaj męskoosobowy a:e

Ćwiczenie 2
Proszę wybrać poprawne formy czasowników.

Komentarze

Popularne posty